rum 16 - jugend

Jugendstilen följde efter en lång tids kopierande av historiska stilar. Den uppkallades efter tidskriften ”Die Jugend” och förekom från slutet av 1800-talet fram till första världskriget. Idéerna till den föddes i England, där några konstnärer, bland annat William Morris, tröttnat på det massproducerade, som industrialismen gett upphov till. Jugend ville åter hylla konsthantverket men förutsatte också stor hantverksskicklighet. Ett antal stora utställningar präglades av jugendstilen, främst världsutställningen i Paris 1900. I Sverige var utställningarna i Stockholm 1897 samt Baltiska utställningen i Malmö 1914 viktiga, även om idéerna vid den sistnämnda ansåg ha tömt ut sin nyskapande förmåga.


Inspirationen hämtades från naturformer som växtslingor, blommor och djur, med en mjuk, böljande, sensuell linjeföring. I vissa länder och mot slutet av perioden, tog den sig en mer geometrisk karaktär med linjer och plan. Konstverk och miljöer präglades ofta av en mondän elegans, ibland med erotiska övertoner, medan svensk jugend mer följde naturen och var rakare. Stolarna och bordet i rummet är mer av den geometriska jugendstilen, medan tyget på dem är av William Morris. Kvinnoansiktet på väggen visar på en mer sensuell jugendstil medan gardiner och övriga tavlor är naturlyriska. Taklampan med sina utstickande glödlampor var typiskt då det elektriska ljuset började införas efter sekelskiftet och man gärna ville visa att lampan hade glödlampor. Bordslampan har en böljande linjeföring.