rum 19 - tapetserarstilen

Tapetserastilen förekom i på slutet av 1800-talet då man lärt sig att stoppa sittmöblerna, så att de blev mycket bekvämare än tidigare, såsom stolen i rummet. Tapetsera arbetet, därav namnet, dominerade möbeln och kring alla kanter sattes fransar, bollfransar och tofsar. Man ville göra hela inredningen så ombonad och bekväm som möjligt. Textilier och mattor var alltså mycket viktiga och de skulle vara draperade, tunga och gärna prydda av blommor. Korsstygn var också populärt.


Tapetserastilen föregicks av de så kallade nystilarna då man kopierade friskt ur alla tidigare epoker, fast man överdrev dem jämfört med vad de tidigare varit. Först kom nyrokokon, sedan nygustavianskt, nybarock och nyrenässans m.fl. I de burgna hemmen var ofta olika rum möblerade i olika stilar. Gemensamt för dem var att de var överlastade, pampiga, mörka och att de rådde ett överflöd av textilier. Spegeln och bordet i detta rum är ett exempel på nyrokoko.


Prydnadsföremål, som fabrikerna kunde framställa i stora mängder, ställdes upp på atenienner, som var hyllor eller bord för prydnadssaker. Klockan på väggen är en sk Lejaklocka, en modell som då var mycket populär och importerade från Frankrike.

Modellen av taklampa kallades månskenslampa, men den lyste då upp av ett stearinljus, eller av fotogen, som den bemålade lampan på bordet, eftersom elektriciteten ännu inte gjort sitt intåg.